Voorlopig geen regionale ombudsman

HOOFDDORP – Het CDA, GroenLinks en de CDVP dienden vorige week een motie in om een regionale ombudsman aan te stellen. Het idee kreeg niet genoeg steun.

Het zal niemand ontgaan dat er vanaf januari veel taken op het gebied van het sociaal domein naar de gemeenten overgaan. De gemeenten worden onder andere verantwoordelijk voor de jeugdzorg en voor zaken zoals langdurige zorg voor chronisch zieken, die eerst onder de AWBZ vielen. Een heleboel taken gaan van de AWBZ over naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en die voert de gemeente uit. Omdat er zoveel verandert, leek het de indieners van de motie een goed idee om een regionale ombudsfunctie in te stellen. Dat geeft burgers de mogelijkheid bij een onafhankelijke instantie hun beklag te doen en de gemeente krijgt informatie over mogelijke problemen.

Jeugdzorg
De motie van CDA, GroenLinks en CDVP kreeg wel steun van de HAP en van Forza. Michel van Dijk (Forza) wees naar een bestaande regionale ombudsman voor jeugdzorg en verweet wethouder Tom Horn dat hij daar niet van op de hoogte was. Horn antwoordde dat wethouder John Nederstigt, die jeugdzorg in zijn portefeuille heeft, wel van het bestaan van deze functionaris wist en dat de nieuwe taken pas volgend jaar ingaan.

Mediation
De HAP viel de initiatiefnemers bij. Johan Rip vroeg door naar de bestaande procedures rond klachtenbehandeling en mediation. Burgemeester Theo Weterings zei daarop dat de juridische afdeling niet alleen aan mediation doet, maar ook gebruik maakt van het instrument premediation. Dat houdt in dat ambtenaren van de gemeente contact opnemen met mensen die het niet eens zijn met een beslissing om te proberen er in overleg uit te komen. Vaak helpt een goede uitleg al of kan een gemaakte fout snel worden hersteld. Als mediation niet helpt, kan iemand altijd nog bezwaar aantekenen. ‘We proberen een conflict op te lossen door goed overleg. En door mediation verspeelt niemand zijn rechten, hij of zij kan daarna altijd nog bezwaar maken of in beroep gaan.’

Klachtenregeling
Los van de bezwaar- en beroepsprocedure is er een klachtenregeling. Weterings zei dat deze procedures goed werken en dat er uiteindelijk per jaar maar enkele gevallen zijn die naar de Nationale Ombudsman gaan. ‘Met de huidige praktijk is er geen gemeentelijke ombudsman nodig. Als er een nieuwe situatie ontstaat, is dat misschien anders. We kunnen er over een jaar opnieuw naar kijken.’

Die conclusie had VVD-raadslid Rob Koster eerder op de avond eigenlijk ook al getrokken in zijn bijdrage aan het debat. ‘Het is nu niet nodig en het kan later altijd nog.’

Bron: Dichtbij.