Discussie binnen gemeenteraad over veiligheid fietsers

HOOFDDORP – De gemeenteraad praatte donderdag op initiatief van de fracties Christen-Democratische Volkspartij (CDVP), GroenLinks en HAP over mogelijkheden om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. De groep fietsers maakt 30 procent uit van het aantal verkeersdoden en meer dan 50 procent van het aantal ernstig gewonden. Dat betekent landelijk honderden doden en meer dan 10.000 ernstig gewonden, per jaar.

De ongelukken met fietsers gebeuren vooral op plaatselijke wegen en dat is niet zo raar als je bedenkt dat de meeste fietsbewegingen over kortere afstanden zijn. Geen slecht idee dus om eens te kijken of zaken versneld kunnen worden opgepakt of ook anders kunnen, zoals de initiatiefnemers schrijven.

Anneke van der Helm (CDVP) verwoordde het in de bespreking zo: ‘Het Deltaplan Bereikbaarheid is voor een groot deel uitgevoerd, maar met name voor het autoverkeer. De gemeente moet onvolkomenheden oplossen, markeringen op het wegdek, verlichting. Zie bijvoorbeeld een brief van de wijkraad Floriande over de kruising bij de Braambosschool.’

Wil Landzaat (PvdA) zei dat ze ervaringsdeskundige is, ze fietst over de fietspaden langs de polderwegen en ook zij heeft de indruk dat de auto voorrang krijgt. Peter van Groenigen (HAP) vervolgde: ‘Er ligt in Haarlemmermeer over het algemeen een mooi fietspadennet. De meeste plaatsen zijn goed bereikbaar maar met name het onderhoud laat te wensen over. Het onderhoud gebeurt op basis van planning en niet omdat het nodig is.’

Herman Tuning (GroenLinks) ging een stapje verder en wilde aan de noodbel trekken. ‘Ik doe een appél op het college om het fietsverkeer de aandacht te geven die het verdient. Gesignaleerde knelpunten worden niet opgelost. Als ergens de weg is opgebroken, moeten mensen 10 kilometer omfietsen. De aandacht is aan het verslappen. Het is een ondergeschoven kind aan het worden.’ Dick den Butter stelde een kern van het probleem aan de orde. ‘Aan het Deltaplan ligt het niet, maar waaraan dan wel?’

Verkeerswethouder Cees Loggen had daar deels wel een antwoord op. ‘U kunt straks zelf in het uitvoeringsprogramma 2014 prioriteiten stellen. Dat uitvoeringsprogramma komt er binnenkort aan. Ik bestrijd met klem dat het een ondergeschoven kindje is. Het is niet alleen een kwestie van infrastructuur, maar ook van mentaliteit. Ik schrik af en toe als ik mensen zie fietsen die naar muziek luisteren en dan niet met oordopjes of zo maar met een gettoblaster op de oren. Of fietsers die door rood licht fietsen.’

Op een vraag van Tuning ontkende Loggen dat hij het probleem met deze woorden wilde bagatelliseren. ‘Het is een gedeelde verantwoordelijkheid.’

Bron: Dichtbij.